söndag 11 april 2010

V.15

Hej!

Nu var det dags att starta efter ett härligt lov! Jag vill tacka alla Sparvföräldrar som kom på det öppna huset med Dinosaurieparks-invigningen. Det var väldigt uppskattat av barnen! Nu drar Sparvarna igång med ett nytt arbetsområde. Ni kan läsa om det här nedanför. Jag har skrivit en lokal pedagogisk planering om arbetsområdet. Så här ska vi numera göra, men vi på skolan håller på att lära oss och vi startar i liten skala. Jag tycker detta är väldigt spännande så jag har försökt mig på att skriva en. Läs och ge gärna synpunkter!!

Lokal pedagogisk planering ”Hållbar utveckling”

Mål

Läroplansmål (Lpo 94)

· visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön

i ett vidare perspektiv.

Kursplanemål: Naturorienterande ämnen

  • utvecklar omsorg om naturen och ansvar vid dess nyttjande

Kursplanemål: Hem- och konsumentkunskap

  • utvecklar förståelse och ett bestående intresse för hur handlingar i hushållet samspelar med hälsa, ekonomi och miljö såväl lokalt som globalt

Konkretisering av målen:

Du ska efter detta arbetsområde få förståelse för hur vi människor och våra hushåll påverkar vår miljö. Du ska få förståelse för att vi människor har ett ansvar att vara rädd om vår natur och vår miljö. Du ska få kunskap om hur vi människor får och kan använda naturen.

Vad du ska veta och förstå:

  • Vad allemansrätten är och vilka regler den innehåller
  • Vilka som är jordens resurser där vi kommer gå djupare in på skogens resurser och främst då träden
  • Vad vi i hemmen kan göra för att värna om natur och miljö ex sopsortera och kompostera
  • Få kunskap om olika material

Vad du behöver öva på:

  • Kunna vara med i diskussioner och våga säga vad du tror, vet och kan
  • Att sopsortera
  • Läsa enklare texter eller tolka bilder
  • Ta reda på enkel fakta och skriva korta texter
  • Att intervjua en person

Du kommer att få följande undervisning:

  • Vilka som är jordens resurser och vad som menas med förnybar resurs
  • Hur vi kan använda skogen och träden
  • Vilka träd vi har i våra svenska skogar
  • Vad vi får göra i skogen – allemansrätten
  • Vad sopor är, varför man ska sortera och hur man sorterar
  • Hur människan förändrar vår jord och varför det blir så
  • Hur vi kan vara rädda om och ta hand om vår jord
  • Hur man gör om man går vilse i skogen (Hitta Vilse)

Visa lärande:

  • Du ska via en tipspromenad om allemansrätten visa att du har förstått reglerna
  • Du ska praktiskt visa att du kan sortera våra vanligaste sopor
  • Du ska kunna med text eller bilder visa vad man kan använda träd till
  • Du ska under arbetets gång visa att du förstår genom att delta i diskussioner

Tidsplan:

Vi kommer att arbeta med detta arbetsområde vid några lektionspass/vecka. Vi kommer att arbeta mellan veckorna 15 – 21. Under v.21 kommer du att få visa dina kunskaper och vi gör en utvärdering av arbetsområdet.



Inga kommentarer: