tisdag 9 februari 2010

Det skall vara lekfullt med matematik

Det som vi fokuserar på i F-1 är att förstå vad plus, minus och likamedstecknet betyder. Vi arbetar också mycket med att dela upp talen 1 -10.

Här kommer lite exempel på hur ni därhemma på ett lekfullt och meningsfullt sätt kan träna på talens delar. Målsättningen är att kunna talens delar utantill och automatisera. Lekarna blir den konkreta inlärningen till plus, minus och "ekvationer".

Exemplet utgår från talet 7. Dessa lekar förbereder 3+4 2+5 1+6 3+_ =7
2+_ =7 1+ _ =7 7-3 7-2 7-1

1. "Gissa hur många makaroner jag har i varje hand!"
(7 stycken tillsammans)

2. Lägg upp 7 knappar på bordet. "Blunda......titta! Hur många knappar har jag under handen?" (3 stycken är synliga)

3. Tryck in 2 på miniräknaren. Tryck så att du får 7 i fönstret utan att "sudda" ut 2:an. (2+5 =7)

4. "Jag har 7 kulor och förlorar 3 stycken. Hur många kulor har jag kvar?"

5. "Jag har 7 russin.
Du får ta lika många.
Du får ta en mindre.
Du får ta en mer."
På detta vis kan man förbereda __ 7 __ (talets granne)
vidare talraden: __ __ __ __ __ __ 7 __ __ __ (talraden och framåt)

6. Detta förbereder ordningstal.
Lägg 10 saker på rad. "Peka på den sjunde. Vilken är blå? o s v"

7. Lägg 7 knappar på rad. "Blunda".....Håll handen över de 6 första. "Titta". Peka på den sjunde knappen som är synlig och fråga:" Hur många knappar är det tillsammans?"

8. Detta tränar "vad fattas till 10" (7+ __ =10)
Lägg 7 russin på bordet. "hur många fattas till 10?"

9. Detta tränar begreppen dubbelt och hälften så många.
"Jag har 7 russin. Du får ta hälften så många"
"Du får ta dubbelt så många"

Det är viktigt att man använder konkreta material när man "leker" dessa lekar. Har man inte knappar och russin hemma går det lika bra med legobitar, enkronor m.m.

Inga kommentarer: